Tuesday, July 26, 2011

Teka Teki Yang Bermanfaat


Setiap hari di radio IKIM.fm terdapat teka teki yang di kemukakan untuk dijawab oleh pendengar melalui SMS. Contohnya pada pagi ini (Selasa 27 Julai 2011) teka teki yang di udarakan ialah: "Menelan kita hidup, ditelan kita mati". Setelah dibacakan berbagai jawapan yang salah, jawapan yang dihantar oleh 4 pendengar radio tersebut diishtiharkan betul oleh DJ Pian (Suffian - penyanyi nasyid kumpulan Saujana) dan DJ Siti (Siti Rohani Surani) ialah: "Air". Alasannya: Kita hidup jika meminum air tetapi akan mati jika di'telan' oleh air, maksudnya tenggelam/lemas.

Tapi sebagai pencinta Rasulullah SAW., siapakah yang teka tekinya memberi lebih bermanfaat berbanding baginda?

Ceritanya begini: Suatu hari Rasulullah SAW. telah berteka teki dengan para sahabat beliau. Baginda bersabda yang bermaksud, "daripada pelbagai jenis pokok, ada pokok yang daunnya tidak pernah gugur dan sifatnya seperti seorang Muslim, apakah pokok tersebut?

Para sahabat cuba meneka dan menamakan pelbagai jenis pokok yang terdapat di lembah-lembah.

Abdullah bin Umar yang meriwayatkan peristiwa ini berkata: "Aku terfikir bahawa jawapannya mungkin pokok kurma, tetapi aku segan untuk bersuara dalam kalangan orang yang lebih dewasa (kerana beliau masih di usia kanak-kanak)."

Para sahabat bertanya: "Apakah jawapannya wahai Rasulullah?"

Baginda bersabda: "Kurma"

(Riwayat Muslim no. 5027 dan al-Tirmizi no. 2703)

Nota: Demikianlah Baginda sentiasa mempelbagaikan pendekatan tarbiah Baginda dengan mengajak para sahabat agar sentiasa cerdas berfikir dan sentiasa mensyukuri nikmat dan pemberian Allah.

(dipetik daripada Majalah Solusi, Isu No. 34)


No comments:

Post a Comment