Monday, July 18, 2011

Cubalah Ketawa, Walaupun Pada Anda Ceritanya Kurang Lucu, Sebab Ketawa Itu Baik Untuk Anda

Kisah 2: Nelayan Menyamar Menjadi Pocong

Ini kisah benar yang berlaku di Surabaya. Seorang nelayan, Bahrul Ulum, 21, telah menyamar menjadi pocong sekadar untuk berseronok. Bahrul berkata, dia menyamar menyerupai pocong bagi mengisi masa sebelum turun ke laut pada awal pagi kerana berasa bosan menunggu.

Dia mengaku dia menyapu bedak di mukanya dengan tebal dan menggunakan arang bagi menghitamkan keliling matanya serta lengkap berbalut kain putih seperti
hantu pocong. Dia kemudian berlegar di sekitar kampung di Kejawan Lor, Surabaya, Jawa Timur sejak dua minggu lalu pada pukul 2 pagi terutamanya di balai raya dan di tepi pantai bagi menakut-nakutkan orang yang lalu lalang di sana.

Menurut Pegawai Poolis Bahagian Jenayah Kenjeran, AKP Yudo Hariyono, perbuatan Bahrul menyamar menyerupai pocong membuatkan penduduk menjadi takut kerana rupa dan aksinya begitu benar.

Pasukan Polis Kenjeran yang diketuai oleh Yuno akhirnya memberanikan diri menangkap pocong tersebut setelah melihat kakinya menjejak tanah.

Bahrul kemudian berjaya ditangkap dan ditahan di dalam lokap selama sehari. -AGENSI

- Tamat -

(diolah berdasarkan laporan dalam akhbar UM Sabtu 30 Julai 2011 di ruangan S2 TABIR INDONESIA ms. 23 di bawah tajuk "Polis berjaya tangkap 'pocong.)

Kisah 1: Penggali Kubur Gajah
Pengurus sebuah Zoo, Ahmad Zafir mendapat panggilan telefon dari seorang kakitangannya mengenai kematian seekor gajah di taman haiwan berkenaan.

Sebagai langkah pemeriksaan, Ahmad bergegas pergi ke kandang gajah tersebut. Alangkah terperanjatnya dia apabila dia mendapati ada seorang lelaki yang dikenali dengan nama Pak Itam sedang menangis tersedu sedan. Kadangkala berteriak bersebelahan dengan bangkai gajah tersebut.

Ahmad Zafir : Sebagai penjaga gajah, saya faham kesedihan yang kamu tanggung. Nak-nak bila mendapat berita tentang haiwan kesayangan belaan kamu yang sudah mati.

Pak Itam : Saya bukan penjaga gajah ini, tuan. tetapi sayalah yang ditugaskan untuk menggali kubur dan menanamnya. Hwaaaaaa....!!

- Tamat -

(kisah-kisah yang pada penilaian saya 'agak lucu' ini akan ditambah dari semasa kesemasa bergantung kepada terdapatnya kisah-kisah tersebut yang saya terjumpa dari mana-mana sumber. 170711)


No comments:

Post a Comment