Saturday, July 23, 2011

Mutiara Yang Sangat Bernilai



Antara idola pencatat, Ustaz Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri, dalam kuliah beliau (yang pencatat, Alhamdulillah, telah diarahkan hadir) di Program Menyemarakkan Islam Selangor (Promise) di Lobi Muzium Sultan Alam Shah, Shah Alam pada 23 Julai 2011 (Sabtu) mulai jam 9.00 pagi telah menghuraikan mutiara-mutiara yang sangat bernilai dari kitab Syarah Al-Hikam oleh Sheikh Ibnu Athaillah Iskandary yang diterjemah dan disyarahkan oleh YM Ustaz sendiri. Di antara mutiara yang sangat berharga, yang kerugian sangat jika tidak 'diabadikan' ialah seperti berikut:

Mula hadir: 9.25 pagi


Hikmah Pertama: "Antara tanda seseorang bergantung
kepada amal ialah kurang harapan kepada Allah ketika berlakunya kegelinciran dosa."

Ringkasan ulasan/peringatan Ustaz: Janganlah kita bergantung kepada amalan kita (yang mungkin dirasakan telah banyak dan mencukupi) tetapi bergantunglah kepada rahmat Allah.

Tambahan saya: Dalam kitab tersebut di muka surat 5, Ibn 'Abbad berkata: "Bergantung kepada Allah merupakan sifat orang 'ariffin yang bertauhid, sebaliknya bergantung kepada yang lain merupakan sifat orang jahil yang lalai." (marilah kita sama-sama semak dan hisab diri kita masing-masing samada kita yang jahil ini telah memasukkan diri kita ke dalam golongan yang lalai)

Mengikut Syeikh Ahmad Zarruq, manusia dibahagikan kepada tiga golongan:

1. Yang bergantung kepada amalan - maqam (kedudukan) al-Islam;
2. Yang bergantung kepada kelebihan Allah - maqam al-Iman; dan
3. Yang bergantung kepada pendahuluan dan hukum - maqam al-Ihsan.

Dengan sebab itu sebahagian ahli al-Tahkik berkata: "Siapa yang sampai kepada hakikat Islam nescaya tiada mampu untuk berpisah dengan amalan. Sesiapa yang sampai kepada hakikat iman, nescaya tiada mampu berpaling kepada amal. Dan sesiapa yang sampai kepada hakikat ihsan, nescaya tiada mampu berpaling kepada lain selain Allah."

(tulisan ini akan bersambung dengan hikmah seterusnya, bila saja diberikanNya kelapangan...)

Hikmah Kedua:

Hikmah Ketiga:

Hikmah Keempat:


Tamat: 10.12 pagi.


No comments:

Post a Comment