Saturday, July 02, 2011

Mari Ketawa Dengan Semua Kelucuan (nama lain: Piawaian Berganda) Menjelang 9 Julai



1. Pepatah Inggeris ada menyebut: "Ketawa adalah penawar yang paling mujarab".


2. Kajian menunjukkan ketawa meningkatkan hormon endorphins dan neurotransmitters dan penurunan tahap hormon stres cortisol dan adrenaline.



3. Kajian menunjukkan individu yang ketawa 100 kali dalam tempoh 24 jam mendapat manfaat kardiovaskular sama seperti bersenam 10 minit. (peluang ni, untuk jadikan alasan untuk terus tidak bersenam tetapi banyakkan ketawa sepanjang hari..)



4. Kanak-kanak berumur antara empat hingga enam tahun ketawa 400 kali sehari berbanding hanya 15 kali di kalangan orang dewasa. (sebelum berbagai 'kelucuan' yang timbul disebabkan fenomena 9 Julai, rasanya tidak ada teman dan rakan-rakan yang ketawa sekerap itu.)



5. Oleh itu orang dewasa lebih mudah diserang penyakit serta mengalami masalah tekanan dan kemurungan. (untuk itu saya kena ucapkan terima kasih kepada Perkasa dengan "Pahlawan Keamanan"nya, Pemuda UMNO dengan "Patriot"nya, Mahaguru Pertubuhan Seni Silat Lincah Malaysia (dengan 50,000 ahlinya - kurang 25,000 ahli daripada Persatuan Seni Silat Cekak Pusaka Ustaz Hanafi), Presiden Pesaka (dan 3.3 juta daripada 411 perguruan silatnya) dan lain-lain diatas gertakan dan aksi mereka yang menghiburkan! Semoga bacaan tekanan darah tinggi saya akan turun mendadak menjelang 14 Julai - tarikh temujanji menghadap tuan/puan Dr. Syukran jaziilan kepada semua mereka..)



("After all", seperti kata Mat Salih: "Laughter is the best medicine".)



(Sumber fakta: Sekilas dalam UM Sabtu 20711. Dalam kurungan ialah omelan saya.)


(Catatan: Pada perhimpunan yang telah di adakan pada 9 Julai 2011 di Kuala Lumpur yang telah dihadiri oleh seramai 6,000, 10,000, 15,000, 50,000 atau 100,000 orang penyokong Bersih (bergantung kepada pihak mana yang memberikan angka tersebut), saya tidak nampak satu berita pun tentang 50,000 orang ahli Silat Lincah atau 3.3 juta orang ahli Pesaka. Yang saya nampak hanyalah seorang di atas kerusi roda yang diberitakan menyertai perhimpunan Patriot anjuran Pemuda UMNO. Alahai, bagaimana selepas ini kita hendak mempercayai kata-kata pemimpin ataupun pahlawan pendekar kita..)

2 comments:

  1. ketawa n gelak berdekah its same or different meaning?jus to know..

    ReplyDelete
  2. ketawa : hihihihi
    gelak berdekah : kah kah kah kah!!!

    ReplyDelete