Monday, June 20, 2011

Islam Itu Indah, Jika Kita Memahami Hakikat Kehidupan

Beberapa mutiara dari seorang Dr. pakar mata yang sedar tentang keutamaan dalam kehidupan:

1. "Bila jumpa budak (kanak-kanak), saya suka cium tangan mereka (bukan kanak-kanak itu yang mencium tangan beliau), kerana mereka bersih (suci dari dosa)."

2. "Baiki hubungan dengan Allah, "jaga" Allah - salah satu cara untuk relaks dan mengatasi stress." (tambahan saya: sesuai dengan sebahagian hadis wasiat Nabi SAW. kepada Ibnu Abbas r.a., hadis yang diriwayatkan oleh Imam At-Tirmidzi dari Abul Abbas Abdullah bin Abbas r.a., dia mengatakan: "Pada suatu hari aku membonceng di belakang Nabi SAW. lalu Baginda bersabda: "Wahai anak muda, aku akan mengajarkan kepadamu beberapa kalimat: Jagalah Allah, nescaya Allah akan menjagamu. Jagalah Allah, maka kamu akan mendapati Nya di hadapanmu. Jika kamu memohon, mohonlah kepada Allah SWT. dan jika kamu meminta pertolongan, mintalah pertolongan kepada Allah SWT...")

3. "Rugi kalau satu hari saya tidak membaca sesuatu yang baru."

4. "Kalau kita banyak ibadah, manafaatnya kepada kita. Kalau kita banyak tolong orang, manafaatnya kepada orang lain. Dan (seperti yang disebut oleh Dato' Dr. Fadhilah Kamsah) jika kita tolong orang lain, Allah akan membantu kita." (respon kepada sms pendengar yang mengatakan dia selalu mengerjakan solat tahajjud, solat dhuha dan selalu berpuasa, tetapi ketenangan beliau tidak lama.)

5. "Bila kita nampak (fokus) kepada akhirat, kita tidak nampak dunia."

6. "Bila kita terjatuh semasa di titian siratul mustaqim, silaturrahim lah yang akan membantu kita."

7. "Sepatutnya 10% daripada pendapatan kita dikhaskan untuk 'education'."

(Prof. Dr. Muhaya Muhammad, 52, ialah Pengerusi Persatuan Oftalmolgi MMA dan Pengarah Pusat Mata dan LASIK, Pusat Perubatan Prince Court dalam segmen Islam Itu Indah, IKIM.fm setiap Rabu 10.30 - 11.00 pg.)

PS: thru fb by Azman Talib on Wednesday, 13 April 2011 at 20:53.'Terdengar' segmen ini dalam perjalanan ke bangunan baru Lembaga Zakat Selangor di Seksyen 13.

1 comment:

  1. Rasa teruja nak dengar live nanti, InsyaAllah pd 25/4/2012

    ReplyDelete