Saturday, June 25, 2011

Hukuman Qazaf Bagi Yang Menuduh Orang Lain Berzina


1. Latarbelakang: Laporan Utusan Malaysia, Sabtu 25 Jun 2011:

Muka depan: 'Video tulen, serupa Anwar'. Muka surat 6: 'Video tulen, pelaku seks serupa Anwar' - Pengesahan analisis dua pakar dari Amerika Syarikat. Muka surat 12: 'Sedutan prosiding pendakwaan trio Datuk T'.


2. Pada 21 Mac 2011, bertempat di Hotel Carcosa Seri Negara, Trio Dato' T, telah menayangkan kepada sekumpulan wartawan secara terbuka video lucah, iaitu adegan seks di antara seorang lelaki dengan seorang perempuan..


3. Dalam Mahkamah Majistret pada Jumaat 23 Jun 2011, setelah selama 10 minit Jurubahasa mahkamah membacakan tiga muka surat fakta kes kepada ketiga-tiga tertuduh, Jurubahasa bertanya: Datuk Shazryl Eskay, faham fakta kes? Akui? Datuk Shazryl menjawab: "Saya faham, kecuali para (perenggan) terakhir bukan menyerupai tapi adalah Anwar Ibrahim. Saya setuju."


4. Dengan penegasan itu, oleh kerana dalam video tersebut terkandung perlakuan seks, bolehkah kita buat kesimpulan Dato' T, khususnya Datuk Shazryl Eskay telahpun menuduh Datuk Seri Anwar Ibrahim berzina dengan pelacur cina dalam video tersebut?


5. Sehubungan itu Kuliah Bulanan di rumah YAB. Dato' Menteri Besar Selangor yang disampaikan oleh Prof. Dato' Dr. Hashim Yahya telah memberi amaran supaya jangan senang-senang seseorang menuduh orang lain berzina. Tuduhan ini dipanggil qazaf dan berat hukumannya jika tidak dapat mengemukakan 4 orang saksi yang Muslim, mukallaf, adil dan celik penglihatan.


6. Dalam Surah An-Nur (24): ayat 4, Allah SWT berfirman, maksudnya "Dan orang-orang yang menuduh perempuan-perempuan yang baik (berzina) dan mereka tidak mendatangkan empat orang saksi, maka deralah mereka delapan puluh kali, dan janganlah kamu terima kesaksian mereka selama-lamanya. Mereka itulah orang-orang yang fasik."


7. Hukuman bagi orang yang menuduh orang lain berzina dan tidak dapat mengemukakan 4 orang saksi ialah:

- Disebat 80 kali sebatan;

- Tidak boleh diterima kesaksiannya selama-lamanya; dan

- Mereka itu termasuk di kalangan orang-orang fasik.


8. Apakah jika kes qazaf ini dibawa ke mahkamah syari'ah, kesaksian Profesor Hany Farid dan Profesor Lorenzo Torresani dari Dartmouth College, New Hampshire, Amerika Syarikat boleh diterima?


9. Penurunan Firman Allah SWT. Dalam ayat 4 Surah 24 ini ada kaitan dengan tuduhan 'bapa munafik' Abdullah bin Ubai bin Salul yang menfitnah Aisyah, Ummul Mukminin dengan tuduhan berzina dengan Sofwan bin Muattiq di dalam kisah Aisyah kehilangan kalung yang dipinjam dari kakaknya Asma' binti Abu Bakar. Ayat 4 Surah 24 tersebut diturunkan 40 hari setelah kejadian fitnah tersebut sebagai ujian daripada Allah.


10. Sumpah samada oleh orang yang menuduh ataupun orang yang dituduh dalam konteks ini tiada dalam Islam, ianya tidak syar'ie. Dalam kejadian Aishah difitnah, Rasulullah SAW. tidak pernah meminta Aisyah ataupun Sofwan untuk bersumpah.


11. Syarak sangat sensitif dengan tuduhan-tuduhan yang boleh mencacatkan atau mencemarkan maruah orang yang dituduh. Kerana menjaga nasab / keturunan/maruah merupakan salah satu dari 5 maqasid syariah (tujuan syariat diturunkan) iaitu yang lainnya ialah menjaga agama, nyawa, akal dan harta.

窗体顶端

窗体底端

No comments:

Post a Comment