Saturday, June 18, 2011

Wajib Ikut Pemimpin Yang Memahami Islam Dan Menjadikan Akhirat Sebagai Matlamat

1. "Saudara-saudara yang berada di Pahang jika ingin ke Kuala Lumpur, ada papan tanda yang disediakan oleh pihak berkuasa. Ada papan tanda ke Johor, ke Temerloh dan ke Kuala Lumpur. Jika ikut papan tanda ini, kita tidak akan sesat sekalipun kali pertama melalui jalan raya tersebut. Demikian juga perjalanan kita ke akhirat, ada papan tanda yang disediakan oleh Allah SWT. melalui NabiNya Muhammad SAW. Jika di ikut papan tanda ini, kita tidak akan sesat sama sekali. Papan tanda itu ialah Islam..."
(Ceramah Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz bin Nik Mat, Menteri Besar Kelantan di Darul Hikmah, Pahang pada 24 Februari 2011).

2. "Jika kita nak pergi ke Kuala Lumpur, kena cari pemandu yang tahu jalan ke Kuala Lumpur. Jika pemandu yang kita tumpang itu hanya tahu jalan setakat Gua Musang, kita tidak akan sampai ke Kuala Lumpur dan terpaksa turun menumpang kenderaan lain. Demikian juga dengan pemimpin, kita kena cari pemimpin yang tahu jalan ke akhirat. Jika hanya tahu memimpin setakat dunia, bagaimana kita mahu meneruskan jalan ke akhirat..?"
(Ceramah di kampung Parang Puting, Pengkalan Chepa pada 29 April 2011).

3. "Islam yang sampai kepada kita umpama air yang telah mengalir selama 1400 tahun. Jika air yang asalnya jernih, mengalir begitu lama menyusuri bukit bukau sudah pasti dicemari dengan kelodak apabila tiba di muara sungai, dan untuk membersihkannya semula memerlukan penapis. Demikian juga Islam, untuk memahami Islam sebagaimana yang diajar oleh Rasulullah SAW. memerlukan penapis yang bersih. Penapis itulah para ulama yang ikhlas mengajarkan ilmu.."
(Ucapan di Himpunan Awam Warga Kota Darul Naim pada 5 Mac 2011).

No comments:

Post a Comment