Thursday, August 25, 2011

Himpunan Tazkirah FB Sepanjang Ramadhan 1432H



#140-29R: (Hari Isnin bersamaan 29 Ogos 2011 -hari terakhir Ramadhan 1432H) Tetamu yang agung dan membawa keberkatan akan meninggalkan kita hari ini! Adakah kita bersedih? Ataukah kita sangat bergembira menyambut kedatangan "Hari Sentral" ? (Puduraya telahpun ditukar namanya kepada Pudu Sentral..Apalah hebatnya istilah Inggeris itu. Yang pastinya, 'kita' memang tidak hebat dan semakin mundur!). Ingat lagi matlamat puasa Ramadhan, iaitu: 'laallakum tattaqun'?


Seperti kata sahabat Nabi SAW. yang mulia, taqwa itu kamu berjalan berhati-hati supaya kamu tidak terpijak duri-duri di jalanan. Begitulah sepatutnya sikap kita berhadapan dengan dunia dan berbagai dugaan dan ujjiannya..Izinkan saya mengakhiri siri 'peringatan pendek' (sebenarnya lebih untuk memperingatkan diri sendiri) sepanjang Ramadhan 1432H ini dengan 2 hadis berikut:


1. Dari Mu'az bin Jabal ra. berkata Rasulullah SAW kepadanya: "mahukah aku tunjukkan kepadamu pintu-pintu kebajikan?""Mahu ya Rasulullah", jawabku. Baginda pun menerangkan: "Puasa itu perisai (dari kejahatan) dan sedekah pula menghapuskan dosa sebagaimana air memadam api." (HR Tirmidzi. Hadis Sahih)


2. Rasulullah SAW bersabda: "Bagi orang yang berpuasa, dua kegembiraan, kegembiraan ketika berbukanya dan kegembiraan ketika bertemu Tuhannya. Sesungguhnya bau mulut orang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah daripada bau kasturi." (HR Syaikan dan al-Nasa'i). Para sahabat yang berminat untuk membaca keseluruhan tazkirah pendek sepanjanng Ramadhan ini, sila rujuk dalam mutiara4dekad nanti ye..semuga saya dan anda mendapat sedikit manfaat darinya! "Memburu Ganjaran Ilmu Bermanfaat" .


+++++++++++++++



Family Ties and Ramadan

by Azman Talib on Sunday, 28 August 2011 at 04:58


#139-28R: Sebelum mengakhiri bulan Ramadhan 1432H ini, kita renungi bagaimana Ramadhan boleh mempereratkan hubungan kekeluargaan. Itupun kalau kita menyedarinya dan berusaha secara sedar untuk menjayakannya..Tapi kali ini petikan dalam bahasa Inggeris:


1. Strengthening relationship - This is a time when every family member is united by food or lack of it. Family members are brought together during breaking of fast and pre-dawn meals. Even if the family have found it difficult to have meals together during the other months due to busy schedule, they make an effort to enjoy the food together when the evening prayer sounds.


2. A family who eats together stays together. There is no bettertime to enjoy a meal after along day of fasting. The food and the enjoyment of being together can strengthen the family bond.


3. Learn to be patient - To fast properly, one must follow certain rules. Ramadan is not only about refraininng from food and drinkks. It's als about purifying one's mind from negative thoughts and behaviours.


4. Spreading the love - Ramadan is the best time to put our differences behind us and focus on what unites us.It is the best time for family members to mend broken relationships while friends ang neighbours can help spread the message of around.


(Zaid Mohamad - Smart Parenting, NST Sunday August 7, 2011)


+++++++++++++++



#138-27R: Adakah Anda Bertemu Dengan Lailatulqadar Pada Malam 27 Ramadhan Semalam?

www.mutiara4dekad.blogspot.com


+++++++++++++++

#137-26R: Malam ini malam ke 27 Ramadhan. Walaupun para ulama' mencadangkan malam al-Qadar dicari di antara malam-malam ganjil pada 10 malam terakhir Ramadhan, pendapat yg masyhur menyatakan bahawa Lailatulqadar berlaku pada malam ke 27! Rasulullah SAW pernah bersabda: "Barangsiapa yg ingin mendapatkan al-Qadr, dia hendaklah mencari pd mlm ke-27 (HR Ahmad). Ayuh para sahabat, apa ditunggu lagi..


+++++++++++++++


#136-25R: Para sahabat pernahkah mendengar istilah 'rabbaniyyun' dan 'ramadhaniyyun'? Ruang ini terlalu kecil untuk menerangkan konsepnya secara jelas. Tapi secara ringkasnya beginilah:


1. Rasulullah SAW. dan para sahabat baginda , hidup mereka tidak pernah sepi dengan ibadah dan perjuangan. Hati mereka ikhlas menyembah dan mengabdi diri kepada Allah SWT dengan sepenuh jiwa, doa, airmata, dan menghadapi ujian perjuangan. Puasa mereka juga ikhlas semata-mata kerana Allah. Mereka hamba pada setiap ketika. Merekalah Rabbaniyyun..


2. Kita pula? Sebahagian besar kita hanya begitu komited dan bersungguh-sungguh melaksanakan amal ibadat hanya pada bulan Ramadhan untuk tempoh sebulan sahaja dan tidak dapat mengekalkan momentum ini sebaik sahaja Syawal menjelma, ataupun lebih awal dari itu..Benarlah ungkapan Prof. Dr. Yusuf al-Qaradawi bahawa ada di kalangan umat Islam yg menjadi hamba Ramadhan dan bukannya hamba Allah SWT. Sedangkan Ramadhan akan berlalu apabila sudah sampai tempohnya. Manakala Allah SWT sahaja yang kekal dan tidak sekali-kali akan lenyap. Lalu adakah saya dan anda termasuk golongan Ramadhaniyyun itu?..


‎3. Justeru, jadilah Rabbaniyyun, bukannnya Ramadhaniyyun. Pusatkan tumpuan peribadatan kita di baki 5 hari bulan Ramadhan ini mutlak kepada Allah SWT. Lakukan dengan penuh ketaatan semata-mata kerana Allah. Bukannya untuk memenuhi acara rasmi tertentu di bulan Ramadhan ini! (petikan, olahan semula dan tambahan dari artikel "Jadi rabbaniyyun bukan Ramadhaniyyun" oleh Wan Jemizan W. Deraman dan Ahmad Termizi Mohamed dari Takaful Ikhlas dalam akhhbar UM Rabu, 24 Ogos 2011).


+++++++++++++++


#135-24R: Hari ini ringan saja, kita baca doa hari ke 24 Ramadhan ye..: "Ya Allah, kami memohon kepada Mu hal-hal yang mendatangkan keredhaan Mu, dan kami berlindung dgn Mu drpd hal-hal yg mendatangkan kemarahan Mu, dan kami memohon kepada Mu kemampuan untuk mentaati Mu serta menghindari kemaksiatan terhadap Mu, wahaiTuhan Pemberi Para Peminta." Amiin ya rabbal aalamin! Semoga Ramadhan anda tahun ini diterima Nya dan diberkati!


+++++++++++++++


#134-23R: Para Muslimat sahabat fb semua, status hari ni didedikasikan untuk anda! Mahu kah ibu2, kakak2 dan adik2 mengetahui hukum mengambil pil penahan haid kerana ingin berpuasa penuh pada bulan Ramadhan? Seperti yg disiarkan di bawah sub topik Isu Perubatan dan Puasa di dalam rencana bertajuk "Pengertian Ramadhan" dalam Buletin Masjid Negeri Bil.3/2011 (www.mssaas.gov.my), hukumnya "ADALAH DIBOLEHKAN"! Baca lanjut..


‎..NAMUN lebih molek kiranya tidak menganbil pil tersebut dan kekal mengikut takdir Allah kepada wanita. Ini adalah pendapat Syeikh Uthaimin. Pendapat ini juga merupakan pendapat Dr. Yusuf al-Qardhawi yang berkata: Pada pendapat saya, sebaik-baiknya wanita itu mengikut sifat kejadian semula jadinya. Haid adalah sesuatu yanng tabi'ie dan tidak dapat dielakkan. Ia datanng daripada Allah. Sekiranya wanita itu hendak memakan ubat untuk melewatkan haid agar ia tidak datang dalam bulan Ramadhan, hukumnya TIDAK MENGAPA, DENGAN SYARAT UBAT ITU TIDAK MEMUDARATKAN DIRINYA (nota: saya yang taip dalam huruf besar). Mereka boleh meminta nasihat orang-orang alim dan pakar, atau nasihat doktor mengenai ubat itu. Menelan pil tersebut akan membolehkannya berpuasa genap sebulan pada bulan puasa dan akan diterima Allah, Insya Allah. (ms. 14-15) Petanyaan saya: macamana pertimbangan para sahabat Muslimat (kalau Muslimin nak menyebok sekalipun tiada halangan!) sekelian?


+++++++++++++++


#133-22R: Antara "bertadarus untuk khatam Quran" dan "tadabbur al-Quran"? Panjang cerita ni (nanti saya masukkan dlm blog ye..). Saya dan sahabat2 telah sejak sekian lama, sebagai penganjur dan peserta kumpulan tadarus pada Ramadhan setiap tahun. Tapi rakan2, hati2: takut2 kita mendpt kerugian ml al-Quran kelak kerana kita hanya membaca sahaja al-Quran tetapi tidak memahami dan seterusnya tidak beramal dengannya.. Nauzubillahi min zalik! (tunggukan kisah selanjutnya..)


+++++++++++++++


Pecutan Pada Hari-Hari Terakhir Ramadhan

(by Azman Talib on Sunday, 21 August 2011 at 07:17)


#132-21R: Bagi orang yang sedang berlumba lari, pecutan akhir itulah yang terpenting dan akan menentukan kemenangan. Sebagaimana kita telah tahu, di malam-malam terakhir Ramadhan, Rasulullah SAW. telah mengajar Aisyah Ummul Mukminin, doa yang perlu dibaca pada malam Lailatulqadar (sebenarnay perkataan 'malam',tidak perlu ditulis lagi sebab telah ada perkataan 'Laila' yang bererti 'malam'- satu pengajaran yang mungkin baru, kepada mereka yang belum tahu) iaitu doa berikut: "Ya Allah, sesungguhnya Engkaulah Tuhan Yang Maha Pengampun, yang suka mengampun, maka ampunilah aku." (HR al-Tirmidzi)


Di samping itu Baginda SAW. juga turut berdoa dengan doa ini yang bermaksud: "Ya Allah, jadikan sebaik-baik umurku adalah penghujungnya. Dan jadikan sebaik-baik amalku adalah penutupnya. Dan jadikan sebaik-baik hari-hariku adalah hari di mana aku bertemu dengan Mu kelak." Amiin, kabulkanlah Ya Allah!


Marilah bermuhasah diri dan merenung kembali sebanyak mana pengisian dan penglibatan kita dalam 'pesta ibadah' sepanjang 20 hari yang lalu..


+++++++++++++++


Moga Ketemu Lailatulqadar Pada Tahun Ini

(by Azman Talib on Saturday, 20 August 2011 at 09:15)


#131-20R: Malam ini bermulalah 'perburuan' untuk mendapatkan pertemuan dengan Lailatulqadar, sebagaimana sabda Rasulullah SAW.: "Carilah malam Lailatuilqadar pada malam ganjil iaitu pada 10 hari terakhir bulan Ramadhan." (HR al-Bukhari dan Muslim). Dalam hadis lain seperti yang terkandung dalam Musnad Ahmad, Ibn Umar r.a. berkata. Sesungguhnya seorang daripada sahabat Rasulullah SAW bermimpi bertemu Lailatulqadar dalam tidurnyar pada hari 7 terakhir daripada bulan Ramadhan. Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya aku melihat mimpimu dan sungguh Lailatulqadar itu turun pada 7 hari terakhir pada bulan Ramadhan. Sesiapa yang sengaja mencarinya, carilah pada 7 hari terakhir pada bulan Ramadhan."


+++++++++++++++


#131-20R: Malam ini bermulalah 'perburuan' untuk mendapatkan pertemuan dengan Lailatulqadar, sebagaimana sabda Rasulullah SAW.: "Carilah malam Lailatuilqadar pada malam ganjil iaitu pada 10 hari terakhir bulan Ramadhan." (HR al-Bukhari dan Muslim). Dalam hadis lain seperti yang terkandung dalam Musnad Ahmad, Ibn Umar r.a. berkata. Sesungguhnya seorang daripada sahabat Rasulullah SAW bermimpi bertemu Lailatulqadar dalam tidurnyar pada hari 7 terakhir daripada bulan Ramadhan. Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya aku melihat mimpimu dan sungguh Lailatulqadar itu turun pada 7 hari terakhir pada bulan Ramadhan. Sesiapa yang sengaja mencarinya, carilah pada 7 hari terakhir pada bulan Ramadhan."


Sehubungan itu, para sahabat dan ulama' telah bersepakat dengan hadis Rasulullah SAW. yang dilapurkan oleh Aisyah, malam itu berlaku pada sepuluh malam ganjil akhir Ramadhan.


Firman Allah SWT. dalam Surah ad-Dukhan, ayat 3:


"Sesungguhnya Kami menurunkan al-Quran itu pada malam yang penuh keberkatan dan sesungguhnya Kamilah yang memberi peringatan."


Persoalan utamanya ialah: Apakah perancangan tindakan kita untuk bertemu dengan 'malam kemuliaan' (Surah al-Qadr, ayat 1) itu pada bulan Ramadhan 1432H ini? Renung-renungkan dan bertindaklah!


+++++++++++++++



Munajat Di Pagi Hari Yang Berkat Dibulan Yang Diberkati

by Azman Talib on Friday, 19 August 2011 at 07:25


#130-19R: Allah SWT Maha Mendengar bisikan hati kita, walaupun tiada sepatah perkataan pun yang kedengaran oleh orang lain disekeliling kita atau oleh telinga kita sendiri. Allah sangat suka kepada orang yang meminta-minta berulangkali permintaan yang sama atau berlainan, merayu dan menagih cintaNya! Kerana apa yang ada padaNya lebih dari mencukupi untuk sesiapa sahaja yang berhajat..'So it goes like this':


"Ya Allah ya Tuhan kami...inilah bulan Ramadhan MU yang di dalamnya ENGKAU telah menurunkan al-Quran. Aku berlindung dengan kekuasaan MU yang mulia, Wahai Pemilik fajar yang terbit dari malam-malamku dan Pemilik bulan Ramadhan yang akan berlalu sedikit masa lagi. Sungguh pantas rasanya, Ya Allah.. Tetamu yang mulia mahu meninggalkan kami, sebelum puas kami bermesra erat dengannya.


Ya Allah...kami memohon kepada MU untuk memberikan kami jalan kebaikan yang ENGKAU redhai dan menghindarkan kami dari jalan keburukan yang ENGKAU murkai, wahai Tuhan yang Maha Mengasihani dan yang Maha Pengampun.


Ya Allah...perbaikilah untuk kami agama kami, yang merupakan penjaga urusan kami. Dan perbaikilah untuk kami dunia kami, yang di dalamnya adalah kehidupan kami. Dan perbaikilah akhirat kami, yang kepadanya kami akan kembali. Dan jadikanlah kehidupan ini untuk kami berbuat kebaikan, dan kematian menghentikan kami daripada setiap kejahatan.


Ya Allah...bebaskanlah kami daripada seksa api neraka, dan lapangkanlah untuk kami rezeki yang halal. Dan palingkanlah daripada kami kefasikan jin dan manusia, wahai Zat Yang Hidup dan terus menerus mengurus makhluk NYA.


Kepada MU kami mengadu akan kesalahan dan dosa-dosa kami yang denganya ENGKAU akan menyeksa kami pada hari perjumpaan dengan MU kelak. Ya Allah, janganlah EANGKAU jadikan puasa ini sebagai puasa yang terakhir dalam hidup kami. Seandainya ENGKAU menetapkan sebaliknya, maka jadikanlah puasa kami ini sebagaiibadah yang dirahmat dan dilipatgandakan ganjarannyai, bukan puasa yang sia-sia.


Ya Allah...Jadikanlah puasaku di dalamnya mendapatkan pahala serta diterima sebagai amalan yang mendatangkan keredhaan MU dan daripada Rasul MU serta dihubungkan cabang-cabangnya dengan pok ok, dengan hak kemuliaan Nabi Muhammad SAW. dan ahli keluarga baginda SAW. yang mulia. Perkenankanlah, Ya Allah!"


(doa ini diolah semula dari buku Ramadan Al-Mubarak yang diedarkan secara percuma oleh Krangkraf. Semoga penerbit akan mendapat pulangan yang lebih baik dari sebahagian keuntungan yang telah mereka infaqkan. Amin ya rabbal aalamin.)


+++++++++++++++


#127-18R: Tazkirah hari ini ditujukan kpd diri sendiri, hrp jgn pula ada org lain yg terasa: Kalau bgn sahur, hati gembira kerana dpt makan! Tetapi qiamulail dan bacaan al-Quran tidak menjadi keutamaan. Yg penting, bersahur dan niat puasa. Tak solat sunat pun tak mengapa..Yg penting puasa. Begitu juga ketika pd siang hari. Sanggup menahan lapar sehingga keletihan dan tertidur! Tetapi solat dan amalan lain selali diremeh, dilambat2kan dan diabaikan..Kasihannya saya dan kita..Ampunilah, Ya Allah!


+++++++++++++++


#121-14R: Berlapar dan dahaga dalam bulan Ramadhan ini boleh menjernihkan fikiran, mendorong utk mengerjakan lebih byk amalan dan memperoleh al-hikmah (kebijaksanaan). Luqmanul Hakim pernah menasihati anaknya: "Wahai anakku, jika perut terisi penuh, fikiran akan tidur, hikmah tidak akan muncul dan anggota tubuh akan malas melaksanakan ibadah."


+++++++++++++++


#120-13R: "Perintah puasa, spt juga perintah Allah yg lain, bukanlah satu perintah yg kaku dan kering kerana ibadah puasa berupaya mengetuk hati, iman dan akidah. Amalan puasa dapat menyatukan akal dan perasaan, jiwa dan sanubari." (Allahyarham Profesor Dr. Hamka). Dua sudut utama amalan puasa ialah sudut kerohanian (agama) dan sudut sosial..


+++++++++++++++


#118-12R: Assalamualaikum dan 'sobahul khair' para Muslimin dan Muslimat. (jawabnya: 'Sobahun nuur') Salam pagi Jumaat di hari yang berkat dalam bulan yang penuh keberkatan! Hari ini kita renungi salah satu hikmah pusa iaitu dapat mendidik jiwa dan roh kita supaya berpegang teguh kepada segala suruhan dan tegahan syariat Islam. Persoalannya: Adakah dgn didikan sepanjang 'Madrasah Ramadhan' ini jiwa kita sentiasa meruntun ke arah kebesaran dan keagungan Ilahi? Renung-renungkan..


+++++++++++++++


#117-11R: Bulan Ramadhan datang hanya setahun sekali dan ia sebaik2 bulan. Penuh keberkatan dan pengajaran. Mendidik insan supaya mempunyai ketahanan dgn amalan-amalan untuk mendekatkan diri kepada Allah SAWt. Juga tidak kurang pentingnya amalan-amalan perhubungan di antara manusia. Semoga Madrasah Ramadhan tahun 1432H ini mampu mengubah sikap kita kearah yang lebih baik. Hasratnya kita sedikit sebanyak bergerak ke arah matlamat insan takwa!


+++++++++++++++

窗体顶端


#116-10R: Dengan tibanya waktu berbuka pada hari ini, selesailah fasa sepertiga pertama

tetamu Ramadhan datang berkunjung dengan membawa kerahmatan. Sebagaimana sabda Rasulullah SAW.: "Mulanya (bulan Ramadhan) rahmat, tengahnya pengampunan (maghfirah) dan akhirnya merdeka dari api neraka." Ayuh, usahakan kerahmatan Allah SWT milik kita sebelum berakhirnya hari ini!


+++++++++++++++


#115-9R: Tawaran Dibuka Hanya Pada Bulan Ini, Rugilah Siapa Yang Tidak Mahu Merebutnya

"Telah datang kepadamu bulan Ramadhan, penghulu segala bulan. Maka selamat datanglah kepadanya. Telah datang bulan puasa membawa segala rupa keberkatan, maka alangkah mulianya tetamu yang datang itu." (HR At-Tabarani)


Antara yang sedang ditawarkan hanya pada bulan ini ialah:


1. Di bulan ini, nafas menjadi tasbih, tidur menjadi ibadah, amal-amal diterima dan doa-doa dimakbulkan;


2. Barangsiapa yang solat sunat, Allah akan menuliskan baginya pembebasan dari api neraka;


3. Siapa yang solat fardhu baginya ganjaran seperti melakukan 70 solat fardhu di bulan yang lain;


4. Siapa yang membanyakkan selawat kepada Rasulullah SAW.. di bulan Ramadhan, Allah SWT. Akan memberatkan timbangannya;


5. Siapa yang membaca satu ayat al-Quran, ganjarannya sama seperi al-Quran pada bulan-bulan lain;


6. Dibuka pintu syurga, ditutup pintu neraka dan dibelenggu syaitan-syaitan;


7. Allah SWT. sendiri yang akan membalas ganjaran amalan puasa yang dilakukan;


8. Diampunkan dosa-dosa yang terdahulu bagi orang yang menghidupkan bulan Ramadhan dengan keadaan beriman dan ikhlas;


9. Telah di turunkan al-Quran, sebagaimana telah diturunkan suhuf Nabi Ibrahim, Taurat, Injil dan Zabur;


10. Allah SWT, membanggakan amalan-amalan hambaNya di hadapan para malaikat;


11. Dianugerahkan malam Lailatulqadar yang amalan yang dikerjakan di malamnya lebih baik dari 1,000 bulan; dan


12. Allah SWT. membebaskan hamba-hambaNya daripada api neraka pada setiap waktu berbuka di setiap malam sepanjang bulan Ramadhan.


Lalu apabila ditanya kepada baginda oleh Amirul Mukminin k.w.h., Rasulullah SAW. menjawab bahawa amal yang paling utama di bulan ini adalah menjaga diri dan apa yang diharamkan oleh Allah SWT.


Kalau anda tidak mahu merebut ganjaran hebat yang ditawarkan hanya pada bulan ini, ramai orang lain yang sedang merebutnya. Yang nyata rugi ialah anda sendiri dan jangan harap orang lain akan membantu 'mendermakan' pahala amalan mereka kepada anda apabila anda berseorangan di alam barzah nanti. Fikir-fikirkan,renung-renungkan dan selamat beramal!


(Sila rujuk entry di bawah tajuk "Khutbah Rasulullah SAW. Ketika Menyambut Bulan Ramadhan" dan "Kelebihan Bulan Ramadhan Al-Mubaraq" dalam www.mutiara4dekad.blogspot.com)


+++++++++++++++


#114-8R: Ramadhan Bulan Kesucian. Dari Mu'az bin Jabal r.a.bahawa Nabi Muhammad s.a.w. bersabda kepadanya: "Mahukah aku tunjukkan kepadamu pintu-pintu kebajikan?""Mahu, ya Rasulullah", jawabku. Baginda pun menerangkan, sabdanya: "Puasa itu perisai (dari kejahatan) dan sedekah pula menghapuskan dosa sebagaimana air memadam api." (Hadis Sahih-Riwayat Tirmizi. Petikan hadis dari iklan Bank Islam pada 010811)


+++++++++++++++


#113-7R: Syariat puasa mula diturunkan pada 10 Syaaban tahun ke 2 hijrah. Sejak itu, kaum Muslimin menyambut Ramadhan dgn berpuasa pada siang harinya. "Saum" dalam bahasa Arab bermaksud 'menahan diri daripada sesuatu'. Antaranya kita haruslah menahan diri daripada perkara2 yg membatalkan ataupun mencacatkan kesempurnaan puasa yg dikerjakan. Juga menahan diri dari memperkatakan keaiban orang lain atau kita sendiri mengerjakan sesuatu yang 'aib'.


+++++++++++++++


#112-6R: Marilah bersungguh melaksanakan sunnah-sunnah Rasulullah SAW. semampu yang mungkin, kerana Baginda SAW telah bersabda: "Barangsiapa yang menghidupkan sunnahku ketika umatku telah rosak, maka baginya pahala seratus syahid."


+++++++++++++++


#111-5R: Di antara kelebihan bulan Ramadhan ialah diampunkan dosa sehingga Ramadhan yg akan datang seperti yg dilaporkan oleh Abu Hurairah ra., bahawa Rasulullah SAW telah bersabda: "Solat fardu lima waktu, Jumaat kpd Jumaat dan Ramadhan kpd Ramadhan, akan diampun

kan di antara keduanya sekiranya seseorang itu tidak melakukan dosa-dosa besar." (HR Imam Muslim)


Cuma perlu direnungi ialah samada kita layak termasuk di kalangan orang yang mendapat pengampunan? Mudah-mudahan, Ya Allah..


+++++++++++++++


#110-4R: Doa Ramadhan hari ke 4: "Ya Allah, berikan kekuatan kpd ku bagi menegakkan perintah Mu dan kurniakan kpd ku nikmat berzikir mengingati Mu. Berikan kpd ku kekuatan utk menunaikan syukur kpd Mu, dgn kemuliaan Mu. Dan jagalah aku dgn penjagaan Mu dan perlindungan Mu, wahai Zat Yang Maha Melihat."


+++++++++++++++


#109-3R: Bulan Ramadhan ini merupakan masa utk kita berfikir dan bermuhasabah diri, bersolat, membaca al-Quran dan menambahkan berbagai amal kebajikan utk mengumpul sebanyak mungkin 'mata wang' yg hanya bernilai di akhirat. Dgn berpuasa di harap kita akan dpt mempertingkatkan disiplin diri dan menjadi pemurah, dgn mengingati kesusahan hidup sebahagian manusia yg miskin dan papa.


+++++++++++++++


#108-2R: Pd Ramadhan, bulan ke 9 dan paling mulia dlm kalender Islam, al-Quran diturunkan & diwajibkan amalan puasa. Firman Allah SWT, bermaksud: "Bulan Ramadhan yg pdnya diturunkan al-Quran sbg petunjuk bg manusia dan keterangan2 yg menjelaskan petunjuk dan perbezaan (antara yg benar dan salah). Oleh itu, sesiapa antara kamu hadir pd bln itu, maka hendaklah dia berpuasa pd bln itu.." (Surah al-Baqarah (2):ayat 185).


+++++++++++++++


#107-1R: Ramadhan berasal drpd bahasa Arab yg bermaksud panas terik. Ramadhan digunakan utk menunjukkan adanya sensasi panas ketika seseorang itu kehausan. Pendpt lain mengatakan kata Ramadhan digunakan kerana pd bln itu, dosa2 dihapuskan oleh perbuatan baik sebgmana matahari membakar tanah. Moga kita di antara umat Islam yg serius utk menghapuskan dosa2 kita di bln yg penuh berkat ini.


+++++++++++++++


Doa ketika menyambut kedatangan bulan Ramadhan:

31 July at 15:38 ·

窗体底端

‎"Dgn nama Allah yg Maha Pemurah dan Maha Penyayang. Segala puja dan puji bagi Allah yg telah memuliakan akan kami dengan naungan bulan Ramadhan, yg turun pdnya malaikat2 dan roh2 yg mulia. Selawat dan salam atas junjungan kami Mhammad SAW. dan atas keluarga dan sahabatnya yg mulia. Kami mohon ya Alah , pemeliharaan keamanan memasuki bulan Ramadhan dan tetapkanlah kami berpuasa di bulan Ramadhan dan perbaikilah segala keadaan kami dan akhlak kami dan sekelian amal kami dalam bulan Ramadhan. Ya Allah, lanjutkan usia kami dgn berkat Ramadhan dan jadikanlah puasa kami ini mengkuti segala puasa yg dipuasakan oleh Nabi kami Muhammad SAW. dgn rahmat Mu, Ya Tuhan yg Maha Pengasih dan Maha Penyayanng. Kesejahteraan dan keselamatan atas Nabi Muhammad SAW. dan segala puja dan puji bagi Allah SWT. seru sekelian alam."


Selamat Menyambut Ramadhan al-Mubaraq kepada semua para sahabat. Moga ini Ramadhan terbaik buat kita, kerana mungkin ia Ramadhan yang terakhir..


Tetamu Agong, Ramadhan al-Mubarak bakal tiba lagi. Marilah buat persiapan mental, spiritual dan emosi untuk menyambut dan bermesra erat dengannya. Jangan lepaskannya dari pelukanmu nanti. Ramadhan Kareem!

No comments:

Post a Comment