Saturday, October 08, 2011

Kelas Ke - 9_2011: Penyakit-Penyakit Rohani dan Cara-Cara Mengubatinya

Tarikh  :10 Zulkaedah 1432H / 8 Oktober 2011 
Hari / Masa : Sabtu / 8.15 malam.

Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh.
Bismillahir rohmaanir rohim.
Selamat hadir ke Kelas Ke - 9.

Setelah dibatalkan kelas pada malam hari Rabu lalu untuk memberi peluang anda membuat ulangkaji pelajaran-pelajaran yang telah lalu, kali ini kita sambung membicarakan penyakit takabbur yang merupakan penyakit rohani ketiga yang disenaraikan dalam buku Penyakit-Penyakit Rohani Dan Cara-Cara Mengubatinya tulisan Ustaz Hj. Othman Hj. Ibrahim.

3.0 TAKABBUR (sambungan..)

3.10 Setelah kita melihat takabbur dan sebab-sebabnya, marilah kita meneliti tanda-tanda takabbur itu  sendiri agar menjadi panduan dalam menjalani hidup aementara ini kepada kita bersama. Di antara tanda-trandanya ialah:

3.10.1 Berjalan dengan mengangkat-angkat kepala, bahu, dan membuka dada tanda kesombongan.

"Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia (kerana sombong) dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong dan angkuh." ( Luqman: 18)

2.10.2 Melakukan kerosakan di muka bumi di samping menolak nasihat dan kebenaran walaupun dia mengetahui kebenaran tersebut.

"Dan apabila dikatakan kepadanya, "Bertaqwalah kepada Allah" bangkitlah kesombongan yang menyebabkan ia berbuat dosa."  (Al-Baqarah: 206) 

2.10.3 Memuji-muji diri sendiri dan merendah-rendahkan orang lain ketika berbicara.

2.10.4 Melabuhkan pakaian dengan niat takabbur ataupun memakai pakaian yang mahal-mahal walaupun yang diharamkan oleh Allah.

2.10.5 Lebih suka manusia meluru kepadanya daripada dia pergi kepada orang yang datang kepadanya ataupun suka disambut daripada menyambut.

2.10.6 Lebih suka mendahului orang lain sama ada ketika berjalan atau di dalam majlis, dalam memberi ucapan dan seumpamanya.

2.10.7 Membina rumah yang besar-besar atau kenderaan yang berlebih-lebihan tanpa keperluan.

2.10.8 Suka menengking-nengking atau menunjuk-nunjuk sesuatu dengan kaki atau isyarat-isyarat  buruk kepada orang bawahan atau pembantu/pekerjanya.

2.10.9 Suka dipuji  dan sukar menerima teguran atas kesilapan yang dilakukan.

2.11 Sekiranya jelas tentang tanda-tanda takabbur apakah pula kesan dari takabbur itu sendiri. Di antara kesan-kesannya  ialah:


2.11.1 Diharamkan Daripada Syurga

Dalam hadis yang lain Nabi bersabda:

"Tidak akan masuk syurga barangsiapa yang ada di dalam hatinya sebesar zarrah daripada takabbur."

2.11.2 Melazimi Keaiban dan Kekurangan

Sudah menjadi kebiasaan orang-orang yang sombng sentiasa merasai bahawa dia selalu dalam kesempurnaan di dalam apa sahaja. Oleh itu tiada ruang baginya untuk merenung dan menghisab kesilapan dan keburukannya.

2.11.3 Sentiasa Dalam Gelisah Dan Keluh Kesah

Orang-orang takabbur sentiasa mahukan manusia menundukkan kepala kepadanya dan selalu memuji-mujinya dan menghina orang-orang yang menjadi kebenciannya. Tetapi tabiat manusia berubah, hari ini dia mampu tunduk tetapi besok mungkin dia tidak  tunduk lagi, bahkan bangun menentang dan mencaci  peribadi muutakbbirin itu yang disangka baik. 

Inilah yang menjadikan ia gelisah, tambahan pula orang takabbur sentiasa berpaling muka dari Allah yang memiliki sumber ketenangan dan kegelisahan itu sendiri. Oleh itu Allah S.W.T. berfirman:

"Barangsiapa berpaling dari peringatan Ku, sesungguhnya baginya penghidupan yang sempit dan Kami akan menghimpunkannya pada hari kiamat nanti dalam keadaan buta." (Taha: 124)

2.11.4 Dihina Di Dunia, Lebih-Lebih Lagi Di Akhirat

Allah S.W.T. berfirman:

"Mereka di dunia mendapat kehinaan dan di akhirat mendapat siksa yang berat." (Al-Baqarah: 114)

2.11.5 Berlaku Perpecahan Dalam Barisan Dan Lambat Mendapat Ansar

Apabila penyakit takabbbur menjalar ke dalam jemaah sudah pasti akan melambatkan perjalanan jemaah, bahkan akan berlaku perpecahan. ...menyebabkan pimpinan terpaksa menumpukan masa yang banyak bagi menyelesaikan permasalahan sehinga berlarutan seolah-olah melupai persoalan ummah dan realiti serta perkembangan semasa yang perlu diambil kira sebagai gerakan Islam.

2.11.6 Jauh Dari Pertolongan Allah

Sudahlah lambat dan susah mendapat ansar serta  berpecah belah, ditambah lagi dengan jauhnya pertolongan Allah. Sudah jelas Allah tidak akan memberi pertolongan kepada orang-orang yang takabbur dan jemaah yang dibarisi dengan pendukung-pendukung yang takabbur.

2.12 Bagaimana untuk mengubatinya? Saya cuba menjawab sekadar yang mampu dengan pertolongan dari Allah dan mengharap agar pengubatannya memberi kesan dan sampai kepada matlamat. Di antaranya:

1. Sentiasa mengingati kesan-kesan buruk dari takabbur ..Mudah-mudahan... akan mengerakkan jiwa dan cepat untuk kembali ke jalan yang lurus sebelum terlambat.

2. Banyak menziarahi oorang-orang sakit, orang-orang yang ditimpa bala, mengikut jenazah dan menziarahi kubur. Dengan demikian juga boleh melemahkan sifat takabbur di samping menghidupkan sifat tawaadduk.

3. Renggangkan atau putuskan persahabatan dengan ahli-ahli takabbur dan mendampingi ahli-ahli iman dan orang-orang soleh serta tawadduk.

4. Banyak mendampingi oorang-orang yang lemah dan miskin, bahkan makan dan minum bersama-sama mereka sepertimana dilakukan oleh sahabat-sahabat dan solafus soleh. Amalan sedemikian membawa pengaruh yang kuat dalam mencabut sifat-sifat takabbur.

5. Banyak berfikir tentang diri, tentanng alam, bahkan tentang nikmat dari yanng sekecil-kecilnya sampai kepada yang sebesar-besarnya. Dari mana ia datang dan siapakah yang memberi? Bagaimana kalau salah satu nikmat  itu dicabut?

6. Meneliti sirah dan kisah-kisah 'mutakabbirin' apakah kesudahan mereka? Bagaimana peribadi dan sikap mereka daripada Ibblis, Namrud, Firaun, Abu Jahal  dan lain-lain. 

7. Banyak merenung firman-firman Allah dan hadis-hadis Nabi tentang neraca kemuliaan di sisi Allah seperti sabda Nabi s.a.w.:

"Tidak ada kelebihan pada orang Arab dan tidak ada kelebihan pada orang ajam kecuali dengan bertaqwa."

8. Banyak mengingati kematian dan kubur yang sentiasa menanti di samping menghisab diri sendiri serta menghadiri majlis kerohanian dan majlis-majlis ulama yang banyak menyingkap keaiban diri dan memaparkan keagungan dan kebesaran Allah S.W.T.

@Tamat  Kelas Ke - 9 berkaitan Takabbur. Penyakit rohani yang akan dibincangkan dalam kelas akan datang ialah penyakit rohani keempat iaitu: "Mengikut Hawa Nafsu".

                    +++++++++++++++++++++


Dalam Lampiran A buku tersebut, Ustaz Hj. Othman mensyorkan di hafal 40 hadis dari 40 tajuk yang diperturunkan dengan 'matannya' sekali bagi mengubati penyakit rohani. Ini kerana Nabi s.a.w. bersabda:


"Barang siapa menghafal 40 hadis, lepaslah dia dari api neraka."


Kita sambung dengan hadis-hadis seterusnya;


22) Haram Derhaka Kepada Kedua Ibu Bapa


Abdullah bin Amru bin Al-'Ash r.a. dari Nabi s.a.w. bersabda:


"Dosa-dosa besar ialah: Menyekutukan Allah, dan derhaka kepada kedua ayahbonda dan membunuh manusia dan sumpah palsu  (sumpah yang menenggelamkan ke dalam neraka)."   (Bukhari)




23) Menghormati Dan Mengutamakan Ulama


Abu Mas'ud (Uqbah) bin Amru al-Badry al-Ansary r.a. berkata: Rasulullah s.a.w. bersabda:


"Yang berhak menjadi imam, ialah yang lebih pandai dalam kitab Allah, kalau dalam kepandaian itu bersamaan, maka yang lebih mengerti sunnah Rasul, kalau dalam sunnah Rasul bersamaan, maka yang lebih tua usianya. Dan jangan mengimami di tempat kekuasaan orang lain, kecuali dengan izinnya dan jangan duduk di tempat istimewanya kecuali dengan izinnya." (Muslim)
Dalam riwayat lain diganti: Lebih tua usia, lebih dahulu Islamnya.




24) Kelebihan Ziarah


Abu Hurairah r.a. berkata:  Bersabda Nabi s.a.w.:


"Barangsiapa yang melawat orang sakit atau ziarah sahabatnya kerana Allah, maka dipanggil oleh suatu seruan: Selamatlah Engkau, selamatlah perjalananmu, dan selamat menjadi pribumi di syurga." 
(At-Tirmidzi)


Kelas akan datang,  InsyaAllah pada malam hari Rabu, 12 Oktober 2011, jika tiada aral melintang..

2 comments:

  1. tajuk hawa nafsu... sungguh bernafsu tunggu kelas akan datang.

    ReplyDelete