Wednesday, October 19, 2011

Kelas Ke - 12_2011: Penyakit-Penyakit Rohani dan Cara-Cara Mengubatinya

Tarikh: 21 Zulkaedah 1432H / 19 Oktober 2011
Hari / Masa: Rabu / 8.45 malam

Alhamdulillah, kita telah sampai ke Kelas Ke - 12!
Telah jauh rasanya perjalanan kita, tapi setakat manakah dari segi pengamalannya, para rakan belajar sekelian? Pencatat ini berpandangan, itu terpulanglah kepada keupayaan dan penghayatan masing-masing. Cuma kita berharap bahan-bahan yang dimuatkan dalam Kelas-Kelas ini akan sentiasa diingati dan dijadikan panduan dalam menempuhi dugaan dan cabaran kehidupan.


Muqaddimah Sang Pencatat..


Para rakan belajar, diulangi tentang kepentingan kita menjaga hati daripada dihinggapi penyakit-penyakit rohani kerana hati manusia adalah tempat pandangan Allah SWT dan tempat sebagai wadah ataupun bekas kepada fitrah, akal dan hikmah. Hati manusia, sebagaimana kita telah mengetahuinya, adalah raja bagi seluruh anggota badan. Ia merupakan sumber pergerakan dan tindakan, maka baik dan rosaknya seluruh anggota badan, maksudnya perlakuan atau tingkah laku akhlak bergantung kepada hati seseorang itu. Melalui hadis yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dan Muslim, Rasulullah s.a.w. telah bersabda dalam hadis yang masyhur, maksudnya:


"Perhatikanlah! Sesungguhnya di dalam badan seseorang itu ada seketul dagung; apabila ia baik maka baiklah seluruh anggota badan dan apabila ia rosak maka akan rosaklah sekelian anggota badan. Ketahuilah, itulah yang dikatakan hati."


Melalui hadis masyhur lain yang diriwayatkan oleh Imam Muslim daripada Abu Hurairah r.a. yang berkata: Rasulullah s.a.w. bersabda:


"Sesungguhnya Allah tidak melihat bentuk badan dan rupamu tetapi Allah melihat kepada hatimu."


Oleh itu para rakan belajar, untuk memendekkan muqaddimah ini, cukuplah sama-sama kita saling ingat memperingati dengan pesanan ini: 


Oleh itu marilah kita memeriksa hati kita masing-masing, apakah ia sihat ataukah ia telah berpenyakit..Kalau kita menyedari ia ada mempunyai sebarang penyakit rohani, maka kita usahakan mencari penawar yang berkekalan dan rawatan yang berterusan supaya kita kembali kepada Allah nanti dengan membawa hati seperti dalam firman Allah SWT, maksudnya:


"Pada hari itu (hari kiamat) sudah tidak berguna lagi harta benda dan anak-pinak, kecuali orang yang datang menghadap Allah dengan hati yang sihat (qolbin salim - hati yang bersih)."
(Surah Asy-Syu'ara : 88-89)


Mohon maaf ye, di atas celoteh sang pencatat yang agak panjang..


Sambungan Kelas Ke - 12

Melaui kelas-kelas yang lalu, kita telah meneliti 4 penyakit rohani dan bagaimana mengubatinya seperti berikut:

1.0 Hasad Dengki
2.0 Riak
3.0 Takabbur
4.0 Mengikut Hawa Nafsu

Sekarang kita teruskan ringkasan buku tulisan Ustaz Hj. Othman Hj. Ibrahim dengan membincangkan penyakit rohani ke 5 iaitu: Bakhil


5.0 BAKHIL

5.1 Bakhil juga adalah penyakit rohani yang tidak kurang bahayanya kepada umat Islam lebih-lebih lagi kepada petugas-petugas Islam dan ahli-ahli gerakan. Sebab itu Allah SWT. berfirman sebagai peringatan:


"Sekali-kali janganlah orang-orang yang bakhil dengan harta benda yang telah diberi oleh Allah dari kelebihanNya menyangka bahawa yang demikian itu baik bagi mereka. Bahkan yang demikian itu amat buruk untuk mereka dan Allah akan kalungkan harta-harta mereka di leher-leher mereka di hari kiamat nanti." (Ali-Imran: 180)

5.2 Sebab bakhil amat dibenci oleh Allah sepertimana Nabi s.a.w. bersabda:


"Sesungguhnya bakhil itu adalah seteru Allah."


5.3 Nabi s.a.w. juga bersabda:


"Tidak akan masuk syurga orang-orang yang bakhil."


"Dua perkara yang tidak akan berkumpul kepada seseorang mukmin, bakhil dan akhlak yang buruk."


"Sesungguhnya Allah benci kepada orang-orang yang bakhil dalam hidupnya dan dermawan di wakti matinya."


5.4 Sekarang marilah kita melihat sebab-sebab yang menjadikan seseorang itu bersifat bakhil. Sebab-sebab berlaku bakhil:


1. Mereka melupai bahawa bersifat bakhil adalah amat dibenci oleh Allah dan Rasul.


2. Mereka melupai bahawa harta adalah harta Allah dan menyangka bahawa harta-harta yang diusahakannya adalah milik mutlak mereka.


3. Mereka melupai bahawa harta-harta yang dikumpul semua akan binasa. Hanya amal-amal soleh dan sedekah yang disedekahkannya sahajalah yang akan memberi manfaat di dalam kubur dan yang akan memberatkan timbangan apabila amalan mereka ditimbangkan di hadapan Allah nanti.


4. Mereka melupai tugas sebenarnya mereka di muka bumi serta jahil tentang hak-hak serta kewajipan sebagai seorang muslim di mana hak fakir miskin, hak kaum kerabat, hak jiran, hak orang-orang yang berjuang di jalan Allah dan lain-lain di mana kesemuanya akan ditanya di hadapan Allah.


5. Hilanglah kasihan belas dan ingin membantu kepada yang memerlukan bantuan kerana mereka diserang penyakit cintakan dunia serta perasaan tamak yang menguasai diri mereka.


6. Mereka terperangkap dengan dosa-dosa dan maksiat yang menjadikan mereka lemah untuk mengorbankan harta benda di jalan Allah. Akhirnya mereka menjadi bakhil.


7. Hilanhnya roh dan perasaan bahawa segala harta yang mereka miliki akan disoal dan dihisab di hadapan Allah SWT. dengan hisaban yang rapi.


@Tamat Kelas Ke - 12. Kelas akan datang akan membicarakan cara-cara mengatasi kebakhilan dan kesimpulan tentang penyakit rohani kedua terakhir ini.


                    ++++++++++++++++++++


Lampiran A buku Penyakit-Penyakit Rohani dan Cara-Cara Mengubatinya menyenaraikan 40 hadis dengan pesanan daripada Ustaz Hj. Othman Hj. Ibrahim seperti berikut:


Hafallah 40 hadis dari 40 tajuk bagi mengubati penyakit rohani kerana Nabi s.a.w. bersabda:


"Barang siapa yang menghafal 40 hadis lepaslah dia dari api neraka."


Kita sambung dengan hadis seterusnya:


29) Keutamaan Menangis Kerana Takutkan Allah


Abu Hurairah r.a. berkata: Bersabda Rasulullah s.a.w. :


"Tidak akan masuk ke dalam neraka seorang yang pernah menangis kerana takut kepada Allah , hingga dapat kembali air susu ke dalam tetek. Dan tidak akan berkumpul debu dalam jihad fi sabilillah dengan asap neraka Jahannam." (At-Tirmidzi)




30) Pemurah dan Dermawan


Abu Hurairah r.a. berkata: Bersabda Rasulullah s.a.w.:


"Tiap-tiap para hamba Allah menempuh waktu paginya tentulah ada dua malaikat yang turun berdoa: Yang satu berdoa:  Ya Allah, berlah ganti (balasan yang berlipat) pada orang yang suka memberi (dermawan). Yang kedua berdoa: Ya Allah, berilah pada orang yang kikir itu kehancuran kemusnahan (pada hartanya)." 
(Bukhari dan Muslim)




31) Haram Bakhil


Jabir r.a. berkata: Rasulullah s.a.w. bersabda: 


Jaga-jagalah dirimu daripada aniaya (zalim) , kerana aniaya itu akan merupakan kegelapan di hari kiamat. Dan jaga-jagalah dirimu dari sifat kikir, kerana sifat kikir itu membinasakan umat-umat yang sebelum kamu, mendorong mereka mengadakan pertumpahan darah dan menghalalkan semua yang diharamkan oleh Allah."  (Muslim)




32) Ingat Pada Mati


Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah s.a.w. bersabda:


"Banyak-banyaklah kamu mengingati kejadian yang menghancurkan  segala kelazatan iaitu maut." (At-Tirmidzi)




Kelas seterusnya, InsyaAllah akan diadakan pada malam hari Sabtu 22 Okktober 2011. Mengharapkan istiqamah dan penyertaan yang berterusan dari Sdr / Sdri sekelian..

5 comments:

  1. Memang betul. Hati kalau dah busuk, memang tak bagus dari segi akhlaknya. Contoh, kalau sebuah negeri sepatutnya layak dapat duit royalti, tapi oleh kerana busuk hati dan tidak menerima hakikat kebenaran, maka disonglapnya duit tu, tak diberi pada hak. Yang tidak beri hak tu plak orang Islam lagilah teruk!!!... Sungguh memalukan agama Islam dimata non-muslim jer... Itulah penyakit hati yang ada pada sebilangan manusia di muka bumi. Ini contoh. Negeri contoh pun di Afrika tu... Betulkan Tuan, contoh saya... hehehehee

    ReplyDelete
  2. KAlau Bakhil, kita mesti tidak dapat lari dari sindiran tajam dan pengajaran cerita Labu dan Labi, nukilan Tan Sri P.Ramlee (allahyarham).

    Bakhil ne pun sifat busuk hati. Hati lagi... memang HATI penting dalam kehidupan kita...
    Tapi ada org kata, bukan saya kata lah... Hati orang perempuan terletak pada HATi nya...

    Ooppsss.. Tuan, lari topik cikit, tapi berkait dgn hati jugak... heheheheheeee

    ReplyDelete
  3. Sdr Abuyaa, komen yang lain tu saya maklum dan ucapkan syukran! Tapi apa maksudnya Hati orang perempuan terletak pada HATinya tu Abuyaa? Tolong jelaskan lebih lanjut. ke hanya Bintang Hati saja yang bisa menjawabnya?......

    ReplyDelete
  4. Masyaallah..hebatnya organ yang bernama HATI tu..hati ayam sedap, hati manusia Allah saja yang tahu...Bintang Hati..hehe..saya la tu..:)

    ReplyDelete