Saturday, October 22, 2011

Kelas Ke - 13_2011: Penyakit-Penyakit Rohani dan Cara-Cara Mengubatinya

Tarikh: 24 Zulkaedah 1432H / 22 Oktober 2011
Hari/Masa : Sabtu / 8.00 malam

Assalamulaikum warohmatullahi wabarokatuh.
Bismillahir Rohmaanir Rohiim.
Selamat hadir ke kelas Ke - 13.

Para rakan belajar. Kita terus sahaja sambung dengan ringkasan keterangan tentang penyakit rohani kelima iaitu: Bakhil

5.0 BAKHIL (sambungan)

5.5 Cara-cara Mengatasi Kebakhilan:

5.5.1 Menyedarkan orang-orang yang bakhil bahawa harta yang mereka miliki bukan hak mereka sepenuhnya bahkan ada di sana hak fakir miskin, anak-anak yatim dan lain-lain, yang mesti diberi sebagai tanda kesyukuran kita kepada Allah:

"Sekiranya kamu bersyukur, Kami akan tambahkan lagi nikmat Kami dan sekiranya kamu kufur, sesungguhnya azab Kami amat dahsyat." (Ibrahim: 7)

Di antara tanda-tanda kesyukuran ialah menafkahkan rezeki yang diberi ke jalanNya dan menjauhi daripada sifat bakhil.

5.5.2 Menyedarkan golongan-golongan yang bakhil bahawa sifat yang sedemikian bukan sahaja dibenci oleh Allah bahkan dibenci oleh malaikat-malaikatNya serta masyarakat. Biasanya bila Allah, malaikat dan masyarakat membenci pada orang-orang yang bakhil, maka hilanglah ketenangan dan bersemadi dengan rasa keluh kesah.

"Barangsiapa yang berpaling dari mengingati Kami maka baginya hidup yang sukar di dunia dan di akhirat, nanti Kami akan kumpulkan mereka dalam keadaan buta." (Taha: 124)

Apa gunanya banyak harta tetapi hidup dalam kegelisahan di muka bumi dan di akhirat pula dengan kebencian Allah serta azabNya yang dahsyat itu? Mahukah kita menjadi orang-orang yang sempit di dunia dan buta di akhirat serta jauh dari rahmat dan keberkatan dari Pencipta kita sendiri, yang menunggu kedatangan kita untuk dihisab dan ditimbang dengan segala kebakhilan yang kita miliki?

5.5.3 Menyedarkan petugas-petugas Islam dan ahli-ahli gerakan bahawa kebakhilan yang mendakap mereka melemahkan daya juang dan mematikan roh jihad di samping melambatkan pembangunan jamaah kerana jemaah tidak akan bangun dengan sendiri tetapi bangun dengan pengorbanan ahli-ahlinya. Bagaimana kalau pendokong-pendokongnya bakhil? Oleh itu semua petugas-petugas Islam dan orang-orang yang bakhil, lihatlah firman Allah SWT."

"Dan nafkahkanlah dengan apa yang telah Allah rezekikan kepada kamu sebelum kematian datang menjengok kamu." 
(Al-Munafiqun: 10)

Dan ingatlah ucapan Abu Bakar As-Siddiq apabila ditanya:

"Apakah yang telah kamu tinggalkan kepada anak-anakmu dan keluargamu?"

Jawab Abu Bakar As-Siddiq:

"Hanya Allah dan Rasul-Nya."

5.5.4 Bagi mengatasi masalah kebakhilan, tidak ada jalan lain kecuali kembali dengan ilmu tentang bahayanya sifat-sifat tersebut dari segi rohani dan kemasyarakatan di samping menjalankan sifat dermawan sepertri uang diminta oleh Allah dan tercatat dalam Al-Quran dan hadis-hadis Nabi s.a.w.

Wahai orang-orang yang bakhil! Dengarlah firman Allah SWT.:

"Katakanlah, sesungguhnya Tuhanku yang membuka rezeki dan menyempitkan kepada hamba-hambaNya. Dan apa yang kamu nafkahkan dari tiap-tiap sesuatu maka akan diganti dan Allah sebaik-baik pemberi rezeki." (Saba': 39) 

Dalam ayat yang lain Allah SWT. berfirman:

"Dan sekiranya kamu berterang-terangan dalam memberi sedekah, itu adalah baik bagi kamu dan sekiranya kamu sembunyikan serta kamu berikan kepada fakir miskin, maka ia adalah  lebih baik bagi kamu serta menghapuskan dosa-dosa kamu sedangkan Allah amat mengerti dengan apa yang kamu lakukan." 
(al-Baqarah: 271)

Nabi s.a.w. juga bersabda:

"Sesungguhnya orang-orang yang dermawan akan dekat dengan Allah, dekat pula dengan manusia dan dekat dengan syurga, jauh daripada neraka. Sesungguhnya orang-orang bakhil, jauh daripada Allah, jauh daripada manusia, jauh daripada syurga, dekat dengan neraka. Si jahil yang dermawan lebih baik daripada si alim yang bakhil dan penyakit yang paling parah ialah penyakit bakhil."


5.6 Kesimpulan

1. Jauhi sifat bakhil kerana sifat bakhil amat dibenci Allah, malaikat-malaikatNya dan masyarakat.

2. Sifat bakhil akan menghilangkan roh jihad dan semangat untuk berkorban di jalan Allah.

3. Harta yang terkumpul di tangan orang-orang yang bakhil tidak akan diberkati dan tidak akan disucikan oleh Allah SWT. selagi dia tidak bertukar menjadi dermawan.

4. Orang-orang bakhil akan hidup dalam kegelisahan dan jauh daripada kebahagiaan kecuali mereka kembali kepada Allah.

5. Gerakan Islam tidak akan berjaya dan tidak akan mendapat pertolongan daripada Allah selama mana pendukung-pendukungnya bersifat bakhil.


6. Orang-orang yang bakhil jauh dari Allah dan jauh pula dari rahmatNya sedangkan orang-orang yang dermawan akan dekat dengan Allah dan dekat pula dengan syurgaNya.


7. Orang-orang yang bakhil ialah orang-orang yang tidak bersyukur dengan rahmat Allah, hanya azab untuk mereka.


8. Cukuplah orang-orang yang bakhil dianggap sebagai seteru Allah dan orang-orang yang dermawan sebagai kekasihNya.


9. Hati yang bakhil ialah hati yang keras dan hati yang dermawan ialah hati yang lembut. Bila seorang sahabat bertanya. "Ya Rasulullah, kenapa hati saya terlalu keras  dan bagaimana untuk melembutkannya?" Nabi menjawab, "usaplah kepala anak yatim dan berilah makan kepada fakir miskin."


10. Dengan adanya sifat bakhil itulah akan hilangnya kemanisan untuk berzikir, tilawatul quran dan juga kemanisan sujud di samping tercabutnya rasa kasih sayang dan tercerna dalam hati sifat kebencian sesama sahabat dan umat Islam.


@Tamat Kelas Ke-13 dan penerangan mengenai penyakit rohani ke 5 iaitu bakhil. Pada kelas akan datang, penyakit rohani keenam dan terakhir yang akan dibincangkan ialah: Futhur. Pelik bunyinya kan para rakan belajar? Apa maksudnya dan apakah kita mempunyai sifat 'futhur' dalam diri kita? Sabar dan nantikan ye..


                    ++++++++++++++++++++++


Sambungan 40 hadis untuk hafalan, sebagaimana hadis Nabi s.a.w.:


"Barangsiapa menghafal 40 hadis lepaslah dia dari api neraka."




33) Sunat Ziarah Kubur


Aisyah r.a. berkata: Adalah Rasulullah s.a.w. pada tiap malam gilirannya, keluar pada tengah malam ke kubur Baqi' lalu bersabda:


"Selamat sejahtera kepadamu tempat kaum mu'minin, telah datang kepada apa yang dijanjikan kepadamu. Esok masanya. Dan kami InsyaAllah akan mengikuti kamu. Ya Allah, ampunkanlah penduduk Baqi' Ghorqad." (Muslim)




34) Wara'


Anas r.a. berkata: Bahawa Nabi s.a.w. mendapat kurnia di jalan. Maka ia bersabda: 


''Andaikan saya tidak khuatir kurma itu termasuk sedekah, nescaya saya makan." (Bukhari dan Muslim)




35) Tawadhuk


Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah s.a.w. bersabda:


"Tiada berkurang harta kerana sedekah, dan Allah tiada menambah pada seorang yang memaafkan melainkan kemuliaan. Dan tiada seorang yang bertawadhuk (merendah diri) kerana Allah, melainkan dimuliakan oleh Allah." (Muslim)




36) Haram Sombong


Haritsah bin Wahab r.a. berkata: Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:


"Sukakah saya beritahukan kepadamu orang-orang ahli neraka? Ialah tiap-tiap orang yang kejam, rakus dan sombong." 
(Bukhari dan Muslim)


#Kelas Ke - 14 akan datang InsyaAllah akan diadakan pada malam hari Rabu, 26 Oktober 2011. Pencatat ini mengharapkan lebih ramai di kalangan anda, tidak kira yang dikenali sebagai pengikut setia Kelas ini ataupun yang pencatat tidak mengetahui siapa ada, akan terus mengikuti siri-siri terakhir Kelas ini. Pencatat tahu anda juga menanti-nantikan kehadirannya, kan?. Yang penting ia memberi sedikit sebanyak manfaat kepada kita bersama. 


Semua yang baik, datangnya dari Allah SWT, sedangkan semua kesilapan dan kekurangan adalah disebabkan kelemahan dan kekurangan pencatat ini sendiri.


Sehingga berjumpa lagi pada hari Rabu depan. 
Allahu aklam. Illaliqok maas salaamah.



1 comment: