Saturday, October 29, 2011

Kelas Ke - 15_2011: Penyakit-Penyakit Rohani dan Cara-Cara Mengubatinya

Tarikh: 2 Zulhijjah 1432H / 29 Oktober 2011
Hari / Masa: Sabtu / 8.30 malam.


Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh.
Bismillaahir rohmaanir rohim.
Selamat hadir ke Kelas Ke - 15.


Hari ini kita sambung mengenai penyakit rohani keenam dan terakhir yang dibincangkan oleh Ustaz Hj. Othman Hj. Ibrahim dalam bukunya: Penyakit-Penyakit Rohani dan Cara-Cara Mengubatinya  iaitu: Futhur.


6.0 FUTHUR (sambungan..)


6.6 Sebab-sebab berlakunya penyakit futhur ini sehingga menyebabkan terputusnya tali perjuangan dan jihad di jalan Allah SWT. ialah seperti berikut:


6.6.5 Mengabaikan Amalan Harian


Di antara sebab-sebab yang menjadikan futhur ialah pengabaian amalan harian seperti melengah-lengahkan solat fardhu dengan sengaja, meninggalkan solat jamaah, meninggalkan solat-solat sunat rawatib, tidak mengambilberat dengan qiamulail, sunat Dhuha, membaca al-Quran, zikir dan doa yang diamanahkan atau tidak menghadiri program jemaah tanpa alasan yang kukuh atau keuzuran syar'ie. Di sinilah rahsianya kenapa pendukung-pendukung dan petugas-petugas Islam dimstikan dengan wirid harian dan berstiqomah dengannya, tidak lain tidak bukan agar kuman-kuman futhur tidak mampu menyerang.




6.6.6. Tidak Bersedia Nenghadapi Liku-Liku Perjuangan


Kita dapati banyak petygas-petugas Islam kurang memahami liku-liku dalam perjalanan dakwah di samping tidak mempunyai persediaan bagi menghadapi cabaran dan ujian seperti anak-anak, isteri, keluarga, dunia dan lain-lain yang sentiasa menjadi pencabar dalam perjuangan ini..


Penyakit futhur mula menjenguk dengan segala alasan, walaupun dia sendiri memgetahui segala alasan-alasan yang diberikan tidak munasabah dan di luar tuntutan syarak. Sebab itu al-Quran awal-awal lagi memberikan peringatan:


"Alif-lam-mim. Apakah manusia mengira Allah akan membiarkan manusia begitu sahaja dan berkata: "Kami beriman?" sedangkan mereka tidak diuji? Sesungguhnya Allah telah menguji orang-orang yang sebelum daripada mereka sehingga Allah mengetahui siapa yang benar dan siapa pula yang berbohong." (Al-Ankabut: 1-3)




6.6.7 Bersahabat Dengan Orang-Orang Yang Lemah Iradat dan Pencinta-Pencinta Dunia


Berapa banyak orang-orang yang kuat beribadat dan mantap perjuangannya pada satu ketika dengan tiba-tiba tersorot ke belakang dan lemah pula perjalanannya untuk Islam.. Apabila diteliti rupa-rupanya dia telah merenggangkan dirinya daripada sahabat-sahabat yang kuat dan bersemangat untuk Islam, untuk bersama-sama dengan kawan-kawan yang baru yang lemah keagamaannya serta tidak mengenali hakikat hidup dan perjuangan. Sebab itu Nabi s.a.w. memperingatkan:


"Seseorang itu di atas agama saudaranya. Maka lihatlah kepada salah seorang daripada kamu dengan siapakah dia berkawan."




6.6.8 Mengabaikan Hak Badan Kerana Banyak Tanggungjawab Disebabkan Sedikitnya Petugas-Petugas


Kita dapati setengah-setengah petugas Islam mengorbankan segala keoentingannya dari segi tenaga, waktu dan lain-lain demi untuk Islam sehingga hilang kerehatan dan keperluan-keperluan tuntutan. Sebab itu Nabi s.a.w. bersabda:


"Sesungguhnya bagi Tuhan kamu atas kamu ada hak dan bagi diri kamu ke atas kamu ada hak dan bagi keluarga kamu atas kamu ada hak. Maka tunaikanlah kepada yang mempunyai hak itu akan haknya."


Oleh yang demikian, bagaimana sibuknya dengan tugas-tugas pastikan hak-hak badan yang memerlukan kerehatan agar tidak ditimpa penyajit futhur,




7.0 KESIMPULAN


1. Kepada semua petugas-petugas Islam hendaklah sentiasa beriltizam dengan jemaah agar tidak ditimpa dengan penyakit futhur.


2. Pastikan ibadat serta wirid-wirid harian dijaga seperti membaca al-Quran, al-Mathurat, solat Dhuha, qiaymullail, zikir, doa dan lain-lain agar tidak mudah terkena dengan penyakit futhur.


3.Jagalah agar jangan terjebak dengan minuman haram, makanan haram, tempat tidur haram, kenderaan haram serta dosa dan maksiat kerana yang demikian menjadikan petugas-petugas Islam akan ditimpa dengan penyakit futhur.


4. Janganlah terlalu ekstrim dan janganlah terlalu bermudah-mudah. Oleh itu berserdehanalah kerana yang sederhana itulah amat sesuai dengan agama. 


5. Fahamilah Islam dan jalan-jalannya agar kita tidak muudah ditimpa dengan penyakit-penyakit futhur dan menjadikan kita sedar walaupun apa sahaja ujian dan cabaran yang mendatang.


6. Berikanlah hak badan dan akal sebaik munngkin demi untuk penerusan amal, mudah-mudahan akan jauh daripada penyakit futhur.


"Bersabarlah bersama-sama orang-oramg yang menyeru kepada Tuhan mereka di waktu pagi dan di waktu petang kerana mencari keredhaan Allah dan janganlah kamu alih pandangan kamu daripada mereka kerana mengharapkan kehidupan dunia dan janganlah mentaati orang-orang yang telah Kami lalaikan hati mereka dari mengingati Kami serta mengikutt hawa nafsu dan yang demikian itu adalah melampaui batas." (Al-Kahfi: 28)


7. Jelaslah daripada ayat di atas bahawa bersama-sama dengan orang-orang yang istiqamah dan orang-orang yang menyeru di jalan Allah di waktu pagi dan di waktu petang sebagai benteng dari terjebak dengan penyakit futhur.


                ++++++++++++++++++++


@Tamat Kelas Ke-15. Sepanjang 15 siri pengajian lalu kita telah membincangkan penyakit--penyakit rohani seperti berikut:


1. Hasad Dengki
2. Riak
3. Takabbur
4. Mengikut Hawa Nafsu
5. Bakhil
6. Futhur


Tindakan Anda!:
Saya nak tanya rakan belajar sekelian: sebelum kita menamatkan Kelas kita ini, bolehkah untuk kelas pada hari Rabu depan saya berikan sedikit 'tugasan' yang ringan untuk dilakukan oleh para sahabat? Sekurang-kurangnya adalah sedikit 'kenang-kenangan' dari para rakan belajar sebelum kita meninggalkan gelanggang kelas ini dan katakan; goodbye..


Tugasan awal: Para rakan belajar diminta menulis 2 perkataan sahaja iaitu samada 1) Setuju atau 2) Tidak payah lah dalam ruangan comment fb saya selepas ini.


Tindakan itu juga akan menunjukkan sahabat-sahabat yang telah membaca hingga ke akhir bahan kelas pada kali ini atau hanya 'hadir' tanpa membacanya...


Saya tunggu maklumbalas para rakan belajar seterusnya di ruangan fb....


Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh.

1 comment:

  1. Habis daa kelas...?
    Cepatnya... masa berlalu.... rasa mcm baru je dtg masuk kelas.......

    ReplyDelete